SamVerkSam är en systematisk och logiskt sammanhängande process för att analysera och utvärdera en verksamhets förmågor att tillgodose kunders och potentiella kunders behov och efterfrågan på ett resurseffektivt sätt. Processen skapar motivation och insikt genom aktiv delaktighet.
Processen genomförs i fem sessioner med diskussioner utifrån väldefinierade begrepp. Diskussionerna genomförs med de grupperingar som har inflytande på den totala verksamheten. Syftet är, att skapa helhetssyn mellan olika delar och olika organisatoriska skikt i en organiserad verksamhet. Utifrån denna helhetssyn blir det möjligt att genomföra utvecklingsinsatser, att förändra inriktning eller att utveckla formerna för verksamheten. Metodiken är möjlig att anpassa till större och mindre verksamheter i såväl affärsdrivande som offentlig verksamhet.
Session 1: Analys av behov och efterfrågan i relation till verksamhetens kompetens och resurser. Strategiska mål.
Session 2: Strategiska mål. Utvärdering och eventuell justering av inriktningar.
Session 3: Den inre organisatoriska situationen.
Session 4: Hur levererar vi våra prestationer?
I prestationen möts leverantör och kund. Diskussionen handlar om frågor som:
- Vad är kärnan i det vi gör?
- Hur samarbetar vi med våra brukare och kunder?
- Hur arbetar vi tillsammans med våra samverkanspartners?
Session 5: Summering och utvärdering.